• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

De Onderstroom logo

  • Home
  • Coaching
    • Zakelijke coaching
    • Relatiecoaching
    • Sessie boeken
    • Book a session
  • Trainingen & Events
    • Trainingen van de Onderstroom
      • Voice Dialogue in 1 dag
      • Verander niks. Goed zijn in wie je bent
      • EFT Relatietraining
      • Incompany trainingen
        • Expat trainingen
    • Keynote speaker
      • Verander niks on tour
      • Voice Dialogue & Theatergroep MHZH
      • Voice Dialogue Filmlezing
    • Trainingen voor de Voice Dialogue Academie
      • Training luisteren naar de taal van het ongezegde
      • Training werken met bindingspatronen
    • Agenda
  • De Onderstroom
    • Wie is de Onderstroom
    • Voice Dialogue
    • EFT
    • Faalkunde
    • Focussen
  • Publicaties
  • Contact
    • Markante Maandagmorgen Mail
    • Contact
  • Shop
    • Winkelen
    • Winkelwagen
    • Mijn account
  •  
Je bent hier: Home / Publicaties / Niet vertellen

8 juni 2023

Niet vertellen

Een markante maandagmorgen mail

Tijdens de eerste les van de allereerste schrijfcursus die ik volgde, leerde ik iets wat ik nooit meer vergeten ben: het verschil tussen ‘vertonen’ en ‘vertellen’:
Vertellen: afstand van de tekst.
Vertonen: dicht op de tekst.

We delen wat we meemaken door middel van woorden

In de Voice Dialogue training van afgelopen week formuleerden deelnemers zaken waar ze tegenaan liepen als volgt:
– Ik moet echt eens wat meer leren loslaten.
– Mijn Perfectionist moet meer naar achteren in de bus.
– In groepen ben ik voortdurend op mijn hoede.

Onze ervaringen zijn rijker dan onze taal om ze mee uit te drukken

In coachvragen gebruiken mensen vaak woorden als: loslaten, moeten, controle, twijfels, onzeker, grip, kwetsbaar, onveilig. Als luisteraars of begeleiders ‘snappen’ we dan wel ongeveer wat onze cliënten daarmee bedoelen. Daarom gaan we ook meestal aan die woorden voorbij. En dat is jammer.

Want als wij als luisteraar niet stil staan bij de specifieke betekenis en beleving die er voor de verteller bij deze begrippen hoort dan schenkt hij er zelf ook geen aandacht aan.

Zie coachvragen of worstelingen als het begin van een verhaal

Mijn schrijfdocent zou daarbij de volgende opdracht hebben gegeven:
Beschrijf een situatie waaruit blijkt dat de hoofdpersoon een Perfectionist is maar noem het woord Perfectionist niet.

Op die manier worden vage en abstracte begrippen concreet gemaakt. Zo komt er leven in de tekst en daarmee ook beweging. En dat is precies wat je wilt, niet alleen voor je cliënten, maar ook voor jezelf als je het gevoel hebt ergens in vastgelopen te zijn.

Vertellen: afstand van de tekst.
Vertonen: dicht op de tekst.

‘Show don’t tell’ ….. ik hoor het mijn schrijfdocent nog zeggen. Ik probeer soms om op zo’n manier te luisteren naar mijn cliënten.

Woorden zijn gestolde ervaringen

Hoe kun je zo luisteren dat deze woorden opnieuw tot leven komen?

  • Vertraag. Herhaal woorden met emotionele lading.
  • Wees stil. Leid je cliënten terug naar het moment nog voordat het woord ontstond. Loslaten. Perfectionist. Onzeker.
  • Noem het woord niet. Nodig ze uit hun vage lijflijke en emotionele reacties te beschrijven. Om te vertonen niet te vertellen.

Misschien verschijnt er dan ineens een ander woord terwijl ze zijn afgedaald in hun binnenste.
Een woord dat de beleving beter omschrijft. Dan Verandert ‘onzeker’ ineens in  ‘raakbaar’. Wordt ‘perfectionist’ ‘iemand die kwaliteit en waarde wil toevoegen’.

Daar op de plek waar je ziel zich roert, wordt taal vloeibaar en veranderen betekenissen

En dat verandert de manier waarop je naar jezelf kijkt en hoe je met jezelf omgaat. En dat verandert alles.

Ook leren luisteren en dichtbij de ervaring van subpersonen blijven?

Schrijf je nu direct in voor de training van de Voice Dialogue Academie op 11 en 12 december: Luisteren naar de taal van het ongezegde.

Ik wens je een week vol met beleving!

Karin

Voice Dialogue expert, opleider, trainer, (relatie)coach

Reacties op deze maandagmorgen mail

  • haha, tnx!
  • Heel mooi verwoord Karin!

8 juni 2023 By KM Brugman Categorie: Mail, Publicaties Tags: focusing, Focussen, luisteren

Secundaire Sidebar

Zoek op categorie

Zoek op trefwoord

Footer

Karin Brugman

Opleider, trainer en (relatie)coach. Stimuleert mensen om in hun talenten te geloven en hun beperkingen te accepteren. Om beelden los te laten over wie je denkt dat je moet zijn of hoe je leven eruit zou moeten zien. Om zo te ontdekken wie je bent en 'ja' te zeggen tegen jezelf en wat er voor je is. Lees meer…

Producten

* Zoek & boek een training
* Bezoek de webshop
* Abonneer je op de markante maandagmorgen mail
* Lees de Onderstroom blogs
* Neem een kijkje in het ikkencafé

VOORWAARDEN
* Leveringsvoorwaarden
* Reviewvoorwaarden
* Privacyverklaring

Contact

De Onderstroom Training & Coaching
Ramstraat 31
3581 HD, Utrecht
06 1919 5008

Meer bedrijfsgegevens ->

Stuur een bericht ->

Copyright © 2025 · Teksten: De Onderstroom · Website: DKF